Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Učím se být šťastná - Jáhelník

 Holky moje, chtěly jste, abych vytvořila skupinu a nasdílela recepty z našeho Babince. Už jsem v tolika skupinách, že se v tom ztrácím. Vrácím se tedy sem. Tady s vámi mohu sdílet recepty. Ty kuchařské I ty o životě :-)

Byl to úžasný rok. Svůj poslední příspěvek tady na Blogu jsem věnovala slibu svému příteli. Bylo pro mne těžké ho tehdy zformulovat. Sáhla jsem až úplně dovnitř svého Já, obrnila se upřímností, láskou, nadhledem i humorem a sepsala pár bodů, které mi v té chvíli připadaly podstatné.  Kolikrát jsem se k formulaci toho slibu v tomto roce vrátila! A kolikrát mi pomohl!

Až tak, že je ze mne dnes již vdaná paní :-)

Ale ať se dostaneme k tématu: při té příležitosti (sňatku) jsem udělala Babinec pro kamarádky, něco jako rozlučku se svobodou (jestli se tomu tak dá říkat, když se člověk vdává podruhé, má kopec dětí a je mu téměř 54 :-)).

Ale Babinec se povedl. Propojili jsme krásnou ženskou energií různé generace a světoprostory báječných ženských. Poplatně ženské energii jsme zabrousily i na recepty.

Tak tedy můj Jáhelník:

Vezmeme hrnek jáhel (Jáhly = loupané proso -  dostanete normálně ve většině obchodů s potravinami) a na hustém cedníků hodně důkladně a dlouho propláchneme horkou vodou.

Plech vymažeme máslem a nasypeme na ně propláchnuté jáhly. Bude toho nizounká vrstvička.

Na jáhly poklademe ovoce (podle sezóny a toho co máme). Tradiční jáhelník je se sušenými švestkami ale já dělám nejraději s nahrubo nastrouhanými jablky, výborný je s meruňkami… ale vlastně s čímkoliv.

Pokud se to hodí k ovoci přidáme rozinky, nasekané ořechy nebo kokos nebo mandle… tady je vidět, že pokaždé může být úplně jiný!

Posypeme přiměřeně cukrem (já používám jen přírodní) někdy cukr není třeba vůbec - pokud je ovoce dost sladké. Někdy podle druhu ovoce přidám i skořici (jablka) nebo vanilku (s jahodami,..)

Potom vezmu tvaroh nebo Lučinu a rozmixuji ve vodě tak, abych měla 4 hrnky takovéto tekutiny (vzpomeňte ten hrnek jáhel na začátku - a to je právě to důležité, že tekutiny musí být 4 x objem jahel. Na malý jáhelníček jeden hrníček jáhel a 4 hrníčky tekutiny, na velký jáhelník, velký kafáč jáhel a 4 kafáče tekutiny :-). No, tou tekutinou může být i mléko, ale já mléko v kuchyni nepoužívám a s tou Lučinou je to prostě nejchutnější :-)

No a tu tekutinu vylejeme na připravený plech s jáhly a ovocem - neděste se, vypadá to  prapodivně… kopec vody a v tom divně plavou ingredience… ono to tak má být :-)

Na vrch položte pár plátků másla (nemusí být) a šup s tím do trouby. Troubu samozřejmě předehřejeme. No a pečeme asi na 175 stupňů (plus - mínus: vidíte, že to tu všechno tak trochu střílím podle oka :-)) a pečeme tak dlouho, až se nám všechna tekutina pěkně vsákne do jáhel a navrchu se nám vytvoří prima krustička. Poznávací znak, že je asi hotovo je také to, že objekt vypadá jako pevné skupenství (ne jako kapalné :-)). Jak to dlouho trvá vám zase přesně neřeknu, ale určitě to  bude alespoň hodinka… ono záleží na troubě, na tom jak šťavnaté bylo ovoce a dalších faktorech.

Jáhelník

No a upečené necháte vychladnout a krájíte na kousky a podáváte. Dělám ho již řadu let a i okázalí zastánci názoru "co je zdravé, nemůže být dobré" se diví, jaká je to bašta!

Tak holky! Ještě jednou děkuji, že jste přišly držet palce, aby to moje druhé manželství bylo z kategorie pohádek a snů a další recepty (nejen kuchyňské) budou následovat!

No a na závěr poučení:

1. Životní láska se dá najít i po padesátce.

2. Člověk musí pořád experimentovat. Každý jáhelník se povede trochu jinak, nikdy není stejný. A to je na něm krásné :-)

Autor: Markéta Szabová | neděle 10.12.2017 11:07 | karma článku: 13,73 | přečteno: 518x
  • Další články autora

Markéta Szabová

Učím se být šťastná - červená řepa co chutnala i Frantovi

Další recept: salát z červené řepy. Zavedli jsme se sousedy zvyk pravidelně se potkávat. Jedna z nás, manželek, vždy udělá večeři a je důvod se sejít, popovídat, zjistit co je nového, utužovat dobré vztahy.

12.12.2017 v 22:07 | Karma: 19,79 | Přečteno: 746x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná XI

Svět je nádherně vymyšlen. Existují v něm ženy a muži a má to smysl. Holky, ženské, nesnažme se narušovat rovnováhu světa tím, že se budeme "obouvat do mužských bot" !

16.1.2017 v 13:00 | Karma: 18,65 | Přečteno: 591x | Diskuse| Ona

Markéta Szabová

Koloběžkové meditování I

Pokud to jde, každé ráno si dávám své kolečko (11 km) na koloběžce. Je to čas, kdy mě napadají nejvšemožnější nápady. Dnes se mi po cestě zachtělo reagovat na můj minulý příspěvek tady. Jak je to vlastně s tou mojí emancipací ?

4.1.2017 v 17:43 | Karma: 10,62 | Přečteno: 309x | Diskuse| Ona

Markéta Szabová

Učím se být šťastná X

Nedělám novoroční předsevzetí. Letos jsem udělala výjimku. Slíbila jsem si věci, které asi pomůžou rozvíjet můj vztah s partnerem. Je to hodně důvěrné povídání. Jeho zveřejnění je pro mne zavazující.

2.1.2017 v 9:29 | Karma: 13,58 | Přečteno: 632x | Diskuse| Ona

Markéta Szabová

Učím se být šťastná IX

Za pár dní jsou tu vánoce. Je to vždy čas kdy jsem nejvíc vděčná za to co mě v životě udělalo nejšťastnější. A to jsou moje úžasné 4 děti. Jsou to skvělí lidé, kteří přišli do mého života a naplnili ho štěstím.

17.12.2016 v 15:30 | Karma: 13,39 | Přečteno: 488x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná VIII

Znáte tenhle neskutečně starý vtip ? "Kamaráde, slyšel jsem, že jsi se konečně oženil! To musíš být ale šťastný!" "To, jo kamaráde, musím. To opravdu MUSÍM!"

8.12.2016 v 14:27 | Karma: 12,40 | Přečteno: 404x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná VII

Na své barvité cestě životem jsem potkala řadu lidí. Několik málo z nich mohu nazývat Přáteli s velkým P. Mimo jiné se vyznačuje tím, že to se mnou vždy myslí dobře a že mi říkají pravdu i když se mi třeba právě vůbec nelíbí.

25.11.2016 v 14:04 | Karma: 13,39 | Přečteno: 324x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná VI

Někdo je vysmátý a optimistický v každé situaci, někomu nic nechybí a stejně si pořád stěžuje. Někdo je šťastný aniž pro to něco dělá a někomu se to nedaří celý život. Dá se štěstí naučit ?

19.11.2016 v 16:05 | Karma: 13,60 | Přečteno: 416x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná V

Pár lekcí štěstí mám tedy za sebou.Co mi zatím připadá na mé cestě ke štěstí nejtěžší ? Opravdová UPŘÍMNOST

14.11.2016 v 20:44 | Karma: 14,56 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná IV

Co má co spolu dělat štěstí a rovnováha? No třeba, že najít životní rovnováhu je velké štěstí! A jak se to stane, že člověk není v rovnováze? Prostě někde něco chybí a někde něco přebývá...

10.11.2016 v 18:12 | Karma: 13,13 | Přečteno: 256x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná III

Nejkratší cestou ke štěstí je vděčnost. To není z mé hlavy. Ale klidně se pod to podepíšu. Proč na tak jednoduchý recept ale pořád zapomínáme?

8.11.2016 v 14:28 | Karma: 19,95 | Přečteno: 697x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná II

Na své cestě za uvědomělým štěstím procházím různými zákoutími, slepými uličkami, objevnými místy. Je to krásné dobrodružství. Přišla jsem na to, že jednou z největších překážek štěstí je STRACH.

5.11.2016 v 17:37 | Karma: 18,00 | Přečteno: 566x | Diskuse| Osobní

Markéta Szabová

Učím se být šťastná I

Každý z nás touží po štěstí. Touží být šťastný. Hledá cesty jak zažívat štěstí. V tomto směru asi nejsem nenormální :-). Po létech pokusů jsem dospěla k názoru: jediný člověk který mne může udělat šťastnou, jsem jen já sama :-)

3.11.2016 v 7:12 | Karma: 17,89 | Přečteno: 673x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 498x
Jsem ženská, která desítky let obětovala práci v manažerských funkcích, přitom vychovala 4 úžasné děti a která má chuť se teď trochu zastavit a pustit se do věcí, které ji baví.

Seznam rubrik